Studenten inhuren, wat is het alternatief?
- Jasper Haver
- 26 mei 2022
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 jun 2022
Studenten inhuren voor bepaalde werkzaamheden wordt al decennia door bedrijven gedaan. Studenten willen tijdens hun studie graag werkervaring opdoen. Deze werkervaring is goed voor hun ontwikkeling en uiteraard staat de werkervaring goed op hun CV. Dit gebeurt in de vorm van afstudeeropdrachten of stages, maar ook gewoon voor parttime-functies. De inzet van studenten heeft bepaalde voordelen:
Goedkoop: studenten hebben een lager uurloon dan ervaren professionals.
Up-to-date kennis: studenten zitten nog in de schoolbanken en zijn daarom goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen een bepaald vakgebied.
Frisse blik: studenten hebben weinig werkervaring en zullen daarom ook met een frisse en open blik naar alle bedrijfsprocessen kijken. Als bedrijf zou je altijd open moeten staan voor de frisse blik van studenten.
Enthousiast: studenten staan aan het begin van hun loopbaan. Alles is nieuw, wat vaak zorgt voor een enorme leergierigheid en gedrevenheid.

De nadelen inhuren van studenten
Uiteraard zijn er ook redenen dat er een lager tarief betaald hoeft te worden voor het inhuren van studenten. De inzet van studenten heeft namelijk ook bepaalde nadelen:
Geen werkervaring: veel studenten zullen inderdaad leergierig zijn en hard willen werken voor de organisatie. Dit weegt uiteraard echter niet op tegen jarenlange ervaring binnen een bepaalde branche. Zeker als het gaat om werkzaamheden waar bepaalde specifieke vaardigheden voor nodig zijn, dan is het misschien verstandiger om iemand te nemen met al een aantal jaar ervaring op dat gebied. Een student zal in zoān geval niet dezelfde toegevoegde waarde hebben als een ervaren medewerker, of er zal meer tijd en geld gestoken moeten worden in trainingen.
School is de prioriteit: wanneer je een fulltime, ervaren medewerker in dienst neemt, dan kun je ervan uitgaan dat zij hun werk tot een topprioriteit zullen maken. Bij een student zal de studie toch op de eerste plaats staan. In drukke schoolperiodes zal er dan toch rekening gehouden moeten worden dat de student in die periode minder of geen uren kan maken.
Onzekere schemaās: omdat de studie op de eerste plaats staat, en het rooster van school regelmatig verandert, zul je als organisatie flexibel moeten zijn met het werkschema van de student-medewerker. Het schoolrooster van de student verandert normaliter namelijk elk semester, wat betekent dat het werkschema om de paar maanden aangepast zal moeten worden.
Hoger verloop: diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat werkstudenten tot wel vier keer sneller wisselen van baan dan 25- tot 35-jarigen en wel zes keer sneller dan 45-plussers. Dit gaat natuurlijk gepaard met extra kosten voor werving & selectie, inwerken, administratie, verlies aan productiviteit, etc. Volgens een fluctuatieonderzoek uit 2016 kost het een bedrijf bij elkaar ongeveer ā¬43.000 als een medewerker vertrekt.
Alternatief voor studenten inhuren: remote medewerkers
Door de nadelen van het werken met studenten zijn bedrijven toch ook altijd aan het kijken naar alternatieven. Een alternatief wat steeds populairder begint te worden is het werken met remote medewerkers. Dit zijn medewerkers die volledig op afstand werken, bijvoorbeeld vanuit huis of vanuit het buitenland. Data Support Nederland werkt bijvoorbeeld samen met hoogopgeleide, Nederlandse mensen in het buitenland. Ze wonen vaak in landen waar de inkomens een stuk lager liggen dan in Nederland, waardoor het voor hun zeer interessant is om remote voor Nederlandse bedrijven te werken. De mensen waar Data Support Nederland mee werkt hebben gewoond en gestudeerd in Nederland en zijn vervolgens geƫmigreerd naar bijvoorbeeld Bali, Zuid-Afrika of Mexico.
De voordelen van remote medewerkers op een rij:
Het werken met remote medewerkers kent een aantal grote voordelen, hieronder worden ze opgesomd:
Goedkoop: Data Support Nederland zet medewerkers in die remote werken vanuit landen waar de salarissen lager liggen dan in Nederland. Hierdoor zijn deze medewerkers ook in staat om hun diensten voor een scherp all-in tarief aan te bieden. Dit tarief is voor Nederlandse begrippen erg laag, maar met dat inkomen kunnen de medewerkers in het land waar ze wonen zeer goed rondkomen. Het tarief voor remote medewerkers is vaak nog scherper dan het tarief voor het inhuren van studenten. Doordat er wordt gewerkt met een all-in tarief bespaart de opdrachtgever bovendien op pensioenkosten, premies, reiskosten, vakantiegeld, kosten voor de werkplek, etc.
Werkervaring: Data Support Nederland zet remote medewerkers in die al enkele jaren ervaring hebben in een bepaald vakgebied. Hierdoor zullen ze de werkzaamheden snel op kunnen pakken en hebben ze al een hoop geleerd op dat gebied.
Consistentie: de medewerkers hebben hun studie al afgerond en daarom is werk echt een topprioriteit. De medewerkers zijn bovendien (indien gewenst) fulltime beschikbaar. Verder is het verloop bij de medewerkers laag, omdat ze bij Data Support Nederland een goed inkomen krijgen voor het land waar ze wonen. Bovendien wordt er veel tijd gestoken in het vinden van de juiste match voor de lange termijn.

Productiviteit: omdat de medewerkers op afstand werken en er moeilijker meegekeken kan worden hoe productief de medewerkers zijn, wordt er bij Data Support Nederland altijd gewerkt met duidelijke KPIās. Zo weet de medewerker wat er van hem of haar wordt verwacht. Bovendien levert de medewerker iedere week een overzicht van de productiviteit aan, zodat de opdrachtgever de productiviteit eenvoudig kan controleren.
Flexibiliteit: bij Data Support Nederland hoeft er alleen betaald te worden voor productieve uren. Als er dus even geen werk is, dan zijn er ook geen kosten. Hierdoor kan er eenvoudig meebewogen worden met piek- en dalmomenten.
Motivatie: voor de medewerkers is het remote werken voor Nederlandse bedrijven een geweldige kans. De medewerkers verdienen namelijk voor het land waar ze wonen een zeer goed salaris. Doordat ze remote werken hebben ze bovendien een bepaald gevoel van vrijheid wat voor veel mensen gewenst is.
Conclusie: studenten inhuren of remote medewerkers?
Er zijn meerdere voordelen aan het inhuren van studenten. Als je als organisatie flexibel kan zijn met het werkschema, openstaat voor frisse ideeƫn en wilt besparen op arbeidskosten, dan is het inhuren van studenten zeker een goed idee. Voor werkzaamheden die op afstand gedaan kunnen worden, biedt het werken met remote medewerkers wel een aantal grote voordelen ten opzichte van het inhuren van studenten: vaak nog goedkoper dan het inhuren van studenten met een parttime dienstverband, consistentie voor de lange termijn, werkervaring, door urenverantwoording geen kosten voor niet-productieve uren, flexibiliteit en een hoge motivatie.
Benieuwd of een vaste, hoogopgeleide, Nederlandse medewerker op afstand ook iets voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op via ons contactformulier.
Comments